Často kladené otázky
_w46q90.webp)
Obecné otázky o Europassu
Jde o portfolio dokladů, které Vám zajistí srozumitelnost Vašich dovedností a kvalifikací v Evropě. Více na stránce Co je Europass.
Vystavení dokladů a využití služeb Europassu je zdarma.
Životopis si vyplňujete sami v online formuláři.
Doklad o stáži Europass mobilita a doklad o dobrovolnictví, dodatky k osvědčení, diplomu a profesním kvalifikacím Vám vydají příslušné organizace nebo Národním centru Europass ČR.
Europass nezakládá automatické uznání kvalifikace v zahraničí. Napomáhá však lepšímu porozumění a porovnání získaným kvalifikacím napříč evropskými zeměmi.
Evropský rámec kvalifikací (European Qualifications Framework - EQF) je společný evropský referenční rámec, který napomáhá pochopit, porovnat a uznávat kvalifikace získané v Evropské unii. Má osm úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace. Více informací najdete na webu Evropského rámce kvalifikací.
_w135q90.webp)
Dotazy k životopisu
Po vyplnění si svůj životopis můžete stáhnout do svého počítače nebo mobilního zařízení (5. krok při tvorbě CV). Pokud nevyužíváte editor jako “Host”, ale vytvořili jste si i svůj profil, můžete si životopis vložit do sekce “Moje knihovna”.
K vytvořenému životopisu a profilu máte přístup jen Vy. Registrovaní uživatelé mohou svůj profil nebo jeho část prostřednictvím odkazu sdílet i s někým jiným, například zaměstnavatelem, v rámci výběrového řízení. Platnost odkazu ke sdílení profilu lze časově ohraničit.
Váš dříve uložený životopis si můžete kdykoliv do online editoru zpět nahrát přes políčko Nahrát soubor (umístěné vpravo dole) a dle potřeby upravit a opět uložit.
Do editoru lze zpětně nahrát pouze životopisy vytvořené právě v tomto editoru. V případě vytvořeného profilu se uložený životopis nahraje skrze profil klinutím na ikonu “já” a následným krokem v levé dolní nabídce – vytvořit životopis.
Další možností je cesta skrze odkaz nad profilem.
Nadpisy životopisu, textová pole a další dané části CV se překládají do zvoleného jazyka v online formuláři automaticky.
Samotný obsah – Váš text (tj. popis pracovní zkušenosti, vzdělání a odborná příprava nebo osobní dovednosti atd.) si musí každý přeložit nebo nechat přeložit sám.
Ano, využití online formuláře je spolu se všemi ostatními službami Europassu zdarma.
Ano, životopis, který byl vytvořen ve starém editoru/online formuláři, lze nahrát a upravovat i v novém.
_w135q90.webp)
Dotazy k dodatku k osvědčení
Pokud jste dodatek nezískali rovnou spolu s absolventským osvědčením ze střední školy (tj. vysvědčením o závěrečné zkoušce, výučním listem, vysvědčením o maturitní zkoušce), můžete si zažádat individuálně v Národním centru Europass v databázi k vydávání dodatků.
Ne, dodatek je vydáván zdarma.
Dodatek můžete získat v češtině, angličtině, němčině nebo francouzštině. Do jiných jazyků dodatky nepřekládáme.
Pokud si zažádáte v Národním centru Europass přes online žádost v databázi dodatků na adrese edo.europass.cz/#tab2, vystavíme Vám dodatek zpravidla do týdne. V případě, že si zažádáte o dodatek, který dosud nebyl zpracován (například starší obor vzdělání) nebo nemáme jeho požadovanou jazykovou verzi, dodatek Vám vydáme v řádu několika týdnů (obvykle do 4 až 6 týdnů).
Dodatek nenahrazuje původní osvědčení ze střední školy (vysvědčení o závěrečné zkoušce, výuční list, vysvědčení o maturitní zkoušce). Dodatek je třeba předkládat vždy s originálem osvědčení ze střední školy.
Ne, dodatek nezaručuje automatické uznání kvalifikace/vzdělání v zahraničí. Dodatek ale usnadňuje porozumění získanému vzdělání/kvalifikaci napříč evropskými zeměmi.
Dodatek se vztahuje ke kvalifikaci držitele - je tedy totožný pro všechny osoby se stejným oborem vzdělání, tj. osvětluje danou kvalifikaci. Na druhé straně dodatku se však uvádí název a adresa školy, kde byl obor studován.
Nelze. Dodatek vždy předkládejte s originálem osvědčení ze střední školy (tj. s vysvědčením o maturitní zkoušce, výučním listem nebo vysvědčením o závěrečné zkoušce).
Střední školy vydávají dodatky skrz databázi dodatků. Do databáze se jednoduše zaregistrujete zde: https://edo.europass.cz/edoa/account_institution_signup/
Vydávání dodatků je zdarma. V současné době vydává dodatky svým absolventům více než polovina středních škol v ČR. Všechny potřebné informace k vydávání dodatků naleznou zástupci středních škol zde: https://edo.europass.cz/#tab3
(2)(4)_w135q90.webp)
Dotazy k dodatku k diplomu
Dodatek k diplomu vydávají svým absolventům vysoké a vyšší odborné školy. České vysoké školy vydávají dodatek k diplomu všem svým absolventům spolu s vysokoškolským diplomem od roku 2006 na základě novely zákona o vysokých školách č. 552/2005 Sb.
Dodatek k diplomu vydává také více než 85 % vyšších odborných škol, přestože ze zákona tuto povinnost nemají.
Ne, dodatek nenahrazuje diplom ani nezaručuje automatické uznání kvalifikace. Napomáhá však lepšímu porozumění získanému vzdělání, obsahuje více informací o průběhu studia a je v cizím jazyce.
Vysoké a vyšší odborné školy vydávají dodatky zpravidla v angličtině.
Ve většině případů ne. VŠ mají povinnost vydávat dodatek ze zákona od roku 2006. Vzhledem k systémovému řešení vydávání dodatků spolu s diplomy nemohou školy vydávat dodatky zpětně před tímto rokem. Přesto doporučujeme obrátit se na studijní oddělení VŠ, kde jste studovali s dotazem, zda můžete získat nějaký ekvivalent – například výpis studovaných předmětů apod.
VOŠ mohou pro vydávání dodatku využít program Bakaláři nebo formuláře, které připravilo Národní centrum Europass, včetně doporučení a pokynů pro zpracování. Metodický postup a bližší informace naleznete na stránce Dodatek k diplomu.
(2)(4)_w135q90.webp)
Dotazy k dodatku k profesní kvalifikaci
Dodatek lze získat dvěma způsoby:
1. Oslovit autorizovanou osobu, která Vám osvědčení o získání profesní kvalifikace vydala, a požádat ji o vystavení.
2. Pokud autorizovaná osoba například zanikla nebo dodatky nevydává, můžete požádat e-mailem o vydání dodatku na europass@npi.cz. Žádost musí obsahovat: kód a název profesní kvalifikace, jméno a adresu autorizované osoby a datum vydání osvědčení o profesní kvalifikaci.
Vydání dodatku je zdarma.
Dodatek je vydáván pouze v angličtině. V češtině ani v jiném cizím jazyce než angličtině vydáván není.
Ano, dodatek lze získat i zpětně oslovením autorizované osoby s žádostí o vydání. Pokud autorizovaná osoba zanikla, obraťte se na nás. Žádost zašlete na náš e-mail europass@npi.cz, který musí obsahovat následující informace: kód a název profesní kvalifikace, jméno a adresu autorizované osoby a datum vydání osvědčení o profesní kvalifikaci.
Autorizované osoby mohou generovat dodatky spolu s osvědčeními ze systému ISKA.
V případě, že systém ISKA nevyužíváte, ale přesto byste rádi dodatky vydávali, obraťte se prosím na narodnikvalifikace.cz/Kontakt.
(2)_w135q90.webp)
Dotazy k dokladu o stáži (Europass mobilitě)
- Nejčastěji stáže (mobility) organizuje buď škola pro své žáky, nebo jsou organizovány společností vysílající pracovníky do jiné organizace v České republice nebo v zahraničí. Tato vysílající organizace formulář navrhne a přijímající organizace, kde stáž probíhá, doklad potvrdí.
Vzor ke stažení - V případě, že stáž organizuje pro školu nebo firmu zprostředkovatel nebo koordinátor (např. INEX, Tandem), je doklad vydáván v součinnosti s touto organizací. V dokladu se objeví vysílají, přijímající a vydávající organizace.
Vzor ke stažení - U stáží, které si jednotlivec najde sám, je vydání dokumentu záležitostí spolupráce mezi stážistou a přijímající organizací. Jde např. o individuální stáže ve firmách. Doklad může navrhnout a vyplnit sám stážista.
Vzor ke stažení
Přijímající organizace zpravidla vyplňuje kolonky 26-32 sloužící k popisu získaných dovedností během stáže a potvrzuje dokument podpisem referenční osoby.
K práci s dokladem o stáži v PDF podobě doporučujeme používat program Adobe Acrobat Reader, který je dostupný zdarma. Tento program zajistí správné fungování formulářů a všech jejich funkcí.
Pokud jej nemáte, doporučujeme nejnovější verzi Adobe Acrobat Readeru stáhnout na stránkách firmy Adobe. V levé horní části stiskněte tlačítko “Stáhnout aplikaci Acrobat Reader” a pokračujte podle instrukcí na obrazovce.
Vyplnění formuláře
Po otevření souboru se zobrazí doklad o stáži s formulářovými poli. Po kliknutí do textového pole se ukáže kurzor a následně je možné vepsat text. Poté můžete myší nebo pomocí klávesy tabulátoru označit jiné pole a pokračovat stejným způsobem až na poslední stranu dokumentu.
Ukládání
Dokument je možné v jakékoli fázi vyplňování uložit pomocí ikony se symbolem diskety, v položce menu Soubor > Uložit, nebo za pomocí zkratky “Ctrl+S”. Při prvním uložení se program zeptá na název nového souboru, při dalším použití funkce Uložit nebude název souboru vyžadován. Doporučujeme PDF dokument průběžně ukládat.
Podpis
Po vyplnění všech potřebných informací je třeba dokument podepsat. Dokument je zpravidla podepisován za organizaci/instituci (v programu Erasmus+ pro období 2021-2027 mají všechny zapojené organizace povinnost podepisovat vše elektronicky, např. grantové smlouvy, a disponují ověřeným elektronickým podpisem). Podepsat dokument ale může také konkrétní osoba uvedená jako referenční osoba/mentor.
Při podepisování zvolte levé podpisové pole, vyberte svůj podpisový certifikát a dejte pokračovat. Poté klikněte na “Podepsat”. Program bude chtít podepsaný PDF dokument uložit jako nový soubor. Po uložení již nebude možné v PDF dokumentu měnit obsah (viz možnosti níže). Bude funkční pouze pole pro podpis držitele.
Po podpisu a otevření výzvy k uložení souboru máte tyto možnosti:
- Uložíte jako nový soubor s jiným názvem – doporučený postup.
- Můžete přepsat původní soubor, ale v tomto případě ztratíte možnost další editace.
Nemáte certifikát pro elektronický podpis
Pokud nemáte vytvořený certifikát pro podpis, můžete využít funkci v programu Adobe Acrobat Reader. Jedná se o takzvaný "Prostý podpis”, který ovšem nemá dostatečné prvky zabezpečení. Při jeho vytváření je třeba vyplnit údaje pravdivě. Postupujte následovně:
- Po kliknutí na pole podpis se objeví dialogové okno “Podepsat pomocí digitálního ID”. Klikněte na “Konfigurace digitálního identifikátoru”.
- Vyberte položku “Vytvořit nový digitální ID” a klikněte “Pokračovat”.
- Další volba je na vás. Můžete ale nechat vybrané "Uložit do úložiště certifikátů Windows". Klikněte “Pokračovat”.
- Vyplňte pravdivě požadované údaje a dejte “Uložit”.
- Poté můžete pokračovat v podepisování PDF dokumentu, jak je popsáno výše.
Doklad o stáži v PDF podobě je určen především pro elektronické vydávání (ne pro tisk).
Pro podepisování dokladů o stáži doporučujeme kvalifikovaný elektronický podpis, má stejnou legislativní platnost jako vlastnoruční podpis a je uznávaný všemi členskými státy EU. Většina institucí v EU již tento podpis má a používá.
V programu Erasmus+ pro období 2021-2027 mají všechny zapojené organizace povinnost podepisovat vše elektronicky, např. grantové smlouvy. V ČR je pro podpis grantové dohody s Domem zahraniční spolupráce zapotřebí použít elektronický kvalifikovaný podpis. Uznávaný je od těchto 3 kvalifikovaných poskytovatelů: První certifikační autorita, a.s., Česká pošta, a.s., eIdentity, a.s.
Obecně lze využít i možností dalšího elektronického podepisování. Viz dotaz níže.
Pokud nemáte vytvořený certifikát pro podpis, můžete využít funkce v programu Adobe Acrobat Reader. Jedná se o takzvaný "Prostý podpis”, který ovšem nemá dostatečné prvky zabezpečení. Při jeho vytváření je třeba vyplnit údaje pravdivě. Postupujte následovně:
- Po kliknutí na pole podpis se objeví dialogové okno “Podepsat pomocí digitálního ID”. Klikněte na “Konfigurace digitálního identifikátoru”.
- Vyberte položku “Vytvořit nový digitální ID” a klikněte “Pokračovat”.
- Další volba je na vás. Můžete ale nechat vybrané "Uložit do úložiště certifikátů Windows". Klikněte “Pokračovat”.
- Vyplňte pravdivě požadované údaje a dejte “Uložit”.
- Poté můžete pokračovat v podepisování PDF dokumentu, jak je popsáno výše.
Doklad podepisuje mentor či referenční osoba z přijímající organizace a účastník stáže. U stáží mimo program Erasmus+ může případně doklad podepsat po domluvě referenční osoba z organizace vysílající a účastník stáže.
Není. V dokladu o stáži však vyplňte pole, která jsou nezbytná pro využitelnost dokumentu: jméno a příjmení účastníka stáže, kontakty zapojených organizací a pole, která odpovídají získaným dovednostem/zkušenostem. Podpisem mentora/referenční osoby a stážisty je stvrzena platnost dokumentu.
Ano, platné jsou obě verze dokladu, ale doporučujeme vydávání nového PDF formátu dokladu – je jednodušší, přehlednější s možností elektronického podpisu.
Myslete prosím na využitelnost dokladu a na osobu, která ho v el. podobě může snáze využít.
Ano, doklad o stáži lze vystavit zpětně, a to po domluvě vysílající a přijímající organizace.
I bez vysílající organizace si jednotlivci mohou nechat stáž potvrdit. Prohlédnout si můžete tento vzorový formulář.
Pro organizace
Ano. Pokud Vaše organizace vysílá více stážistů, můžete využít aplikaci pro hromadné vyplňování PDF. Více informací zde.
Čísla dokumentů (kódy dokladů) byla vydávána do 15. 7. 2022. Ve Word verzi dokladů ani preferované PDF verzi se již neuvádějí.
Pro další využívání formulářů ve formátu Word prosíme do pole č. 7 “číslo dokumentu” o uvedení informace: “Od 15.7. v ČR nepodporováno.”. Formuláře s již uvedenou informací ve třech jazykových verzích si můžete stáhnout na našich stránkách.
Ano. Doklad o stáži dokládá studijní zkušenost a získané či prohloubené dovednosti, znalosti apod. Při vystavení dokumentu zvažte, zda účastník kurzu obdržel ještě jiný certifikát, jaký je jeho obsah a který z dokladů a jak využije v budoucnu.
Vydávání dokladu má obvykle v programu Erasmus+ na starost vysílající organizace dle postupů dané země. Předvyplněný doklad, někdy opatřený číslem formuláře (dle postupů země vysílající organizace) přijímající organizace pouze doplní a potvrdí podpisem referenční osoby.
V případě jiného programu nebo dohody můžete i vy jako přijímající organizace vystavit ve spolupráci s účastníkem stáže tento doklad a potvrdit/ podepsat.
Ano, vystavení Europass mobility není limitováno programem Erasmus+. Vždy by se ale mělo jednat o studijní či pracovní stáž.
Pro zjednodušení vydávání dokladu jsme pro Vaše zahraniční partnery připravili návodný text v anglickém jazyce. Tento text si můžete také stáhnout jako přílohu.
How to deal with a Europass mobility in PDF format
Download the PDF form to your computer. For flawless functionality, we recommend filling it out in the free Adobe Reader.
Filling out the form
After opening the file, the Europass Mobility document will be displayed with the text fields to be filled out. When you click on the text field, a cursor will appear, and you can type the text in. You can use the mouse or tab key to select following field and continue in the same way till the end of the document.
Saving
The document can be saved at any stage of the filling process clicking on the floppy disk icon, using the menu pane File > Save or the “Ctrl+S” keyboard shortcut. The first time you save the file, the programme will ask for the name of the new file; the next time you use the save function, the file name will not be required anymore. We recommend that you keep saving the PDF document continuously while filling it out.
Signature
Once all the necessary information has been filled in, the document must be signed. The document is usually signed on behalf of the organisation / institution (within the Erasmus+ programme for the period 2021-2027, all participating organisations are obliged to sign all documents (e.g. grant agreements) electronically and dispose of a certified electronic signature). However, the document can also be signed by a specific person listed as the reference person / mentor.
When signing, select the left signature field, select your signing certificate and click on “Continue”. After that click on “Sign”. The programme will suggest saving the signed PDF document as a new file. Once saved, you will no longer be able to change the content in the PDF document (see options below). Only the signature field will be functional.
After signing and opening the file save prompt, you have these options:
- To save it as a new file with a different name – recommended procedure.
- To replace the original file, but in that case, you will lose the possibility of further editing.
In case you do not have a certified electronic signature
If you do not have a certified electronic signature, you can use the functionality in Adobe Acrobat Reader. It is called “Simple Signature”, however it is not equipped with sufficient security features. When creating it, you must fill in solely truthful information. Follow these steps:
- When you click on the signature field, the “Sign with Digital ID” dialog box appears. Click on “Configure Digital ID”.
- Select “Create a new Digital ID” and click on “Continue”.
- The next choice is yours. However, we recommend going with the default “Save to Windows Certificate Store”. Then click on “Continue”.
- Fill in the required information truthfully and click on “Save”.
- You can then proceed to sign the PDF document as described above.
The Europass Mobility document in PDF format is intended primarily for electronic publishing (not for printing).
Doklad o stáži vydává organizace, která vysílá budoucího držitele dokumentu za studijními či pracovními zkušenostmi. Může to být škola, která tento doklad vydává pro své žáky, nebo také společnost vysílající pracovníky do jiné organizace v ČR nebo v zahraničí.
V případě, že je stáž realizována zprostředkovatelem či koordinátorem Erasmus+ (např. INEX, Tandem) nebo jiných projektů, doklad je vydáván v součinnosti s touto organizací.
U stáží, které nejsou vázány na vysílající organizaci či zprostředkovatele, je vydání dokumentu na spolupráci mezi stážistou a přijímající organizací. Jde např. o individuální stáže ve firmách.
Přijímající organizace zpravidla vyplňuje kolonky 26-32 sloužící k popisu získaných dovedností během stáže a potvrzuje dokument podpisem referenční osoby.
Dny příjezdu a odjezdu se do dokladu většinou neuvádí. Uvádí se pouze, pokud i v tyto dny již probíhala nějaká vzdělávací/studijní/stážová aktivita.
Vzhledem k situaci související s COVID-19 je možné, že některé plánované stáže nebyly realizovány, nebo byly realizovány jen částečně. Pokud stáž započala, ale nebyla dokončena, do dokladu o stáži doporučujeme vepsat informaci, že stáž byla z důvodu nařízení vlády přerušena a dokončena bude v náhradním termínu. Pokud jste ještě obdrželi kódy dokladů pro formulář ve Wordu, uveďte je. V případě využití nových dokladů v PDF kódy neuvádíte.
Dotazy k dokladu o dobrovolnictví
Pro záznamy dobrovolnických aktivit a zkušeností využíváme doklady o stáži. Doklad o stáži mohou vystavovat všechny organizace, které s dobrovolníky spolupracují. V případě, že doklad neobdržíte na závěr své dobrovolnické aktivity, můžete si formulář stáhnout na stránce Doklad o stáži, vyplnit ho a požádat příslušnou osobu v dané organizaci o jeho potvrzení.
Doklad o dobrovolnictví může vydávat každá organizace spolupracující s dobrovolníky ze státní, soukromé či neziskové sféry.
Vyplnění formuláře
Po otevření souboru se zobrazí doklad o stáži s formulářovými poli. Po kliknutí do textového pole se ukáže kurzor a následně je možné vepsat text. Poté můžete myší nebo pomocí klávesy tabulátoru označit jiné pole a pokračovat stejným způsobem až na poslední stranu dokumentu.
Ukládání
Dokument je možné v jakékoli fázi vyplňování uložit pomocí ikony se symbolem diskety, v položce menu Soubor > Uložit nebo za pomocí zkratky “Ctrl+S”. Při prvním uložení se program zeptá na název nového souboru, při dalším použití funkce Uložit nebude název souboru vyžadován. Doporučujeme PDF dokument průběžně ukládat.
Podpis
Po vyplnění všech potřebných informací je třeba dokument podepsat.
Při podepisování zvolte levé podpisové pole, vyberte svůj podpisový certifikát a dejte pokračovat. Poté klikněte na “Podepsat”. Program bude chtít podepsaný PDF dokument uložit jako nový soubor. Po uložení již nebude možné v PDF dokumentu měnit obsah (viz možnosti níže). Bude funkční pouze pole pro podpis držitele.
Po podpisu a otevření výzvy k uložení souboru máte tyto možnosti:
- Uložíte jako nový soubor s jiným názvem – doporučený postup.
- Můžete přepsat původní soubor, ale v tomto případě ztratíte možnost další editace.
Nemáte certifikát pro elektronický podpis
Pokud nemáte vytvořený certifikát pro podpis, můžete využít funkce v programu Adobe Acrobat Reader. Jedná se o takzvaný "Prostý podpis”, který ovšem nemá dostatečné prvky zabezpečení. Při jeho vytváření je třeba vyplnit údaje pravdivě. Postupujte následovně:
- Po kliknutí na pole podpis se objeví dialogové okno “Podepsat pomocí digitálního ID”. Klikněte na “Konfigurace digitálního identifikátoru”.
- Vyberte položku “Vytvořit nový digitální ID” a klikněte “Pokračovat”.
- Další volba je na vás. Můžete ale nechat vybrané "Uložit do úložiště certifikátů Windows". Klikněte “Pokračovat”.
- Vyplňte pravdivě požadované údaje a dejte “Uložit”.
Poté můžete pokračovat v podepisování PDF dokumentu, jak je popsáno výše.
Doklad o stáži v PDF podobě je určen především pro elektronické vydávání (ne pro tisk).