„Nikdo nemá jistotu, že současné pracovní postupy budou za pár let stejně funkční. Vzhledem k rychlé automatizaci společnosti nejspíš nebudou. Tvrdé dovednosti jako digitální gramotnost je proto třeba neustále posouvat a ‚aktualizovat‘. Oproti tomu měkké dovednosti, jako komunikace s lidmi, práce v týmu, být empatický a uvědomovat si rozdílnosti každého jednotlivce, se nejspíš budou hodit stejně i v budoucnosti,“ vysvětluje Lucie Mairychová z programu Tvoje šance #futureskills.
Po kterých dovednostech je poptávka?
Výzkum potvrzuje, že je čím dál větší zájem o tzv. behaviorální dovednosti, tedy ty, které jsou spjaté s naším chováním. V roce 2025 patřily mezi tři nejžádanější dovednosti řešení složitých problémů, kritické myšlení a kreativita. Oproti roku 2020 se v žebříčku objevují také dovednosti související s emoční inteligencí a kognitivní flexibilitou.