Žijeme v době stále se zrychlujících změn. Zatímco v minulosti se změny odehrávaly v horizontu 20 let, nyní je to v průměru 2–5 let. Tomu odpovídá i zkracující se životnost odborných dovedností. Softwaroví inženýři si dokonce musejí své dovednosti obnovovat každých 12–18 měsíců.
Jak se můžeme připravit na budoucnost, když nevíme, jaká bude? Sázkou na jistotu v nejistých dobách se stávají měkké dovednosti (tzv. soft skills). Jejich výhodou je, že je lze uplatnit v jakémkoliv odvětví a po celý (nejen profesní) život. Tvoří také základ pro budování odborných, tvrdých dovedností. Proto se právě měkké dovednosti čím dál častěji objevují v hledáčku zaměstnavatelů a personalistů.
„Nikdo nemá jistotu, že současné pracovní postupy budou za pár let stejně funkční. Vzhledem k rychlé automatizaci společnosti nejspíš nebudou.
Tvrdé dovednosti jako digitální gramotnost je proto třeba neustále posouvat a ‚aktualizovat‘. Oproti tomu měkké dovednosti, jako komunikace s lidmi, práce v týmu, být empatický a uvědomovat si rozdílnosti každého jednotlivce, se nejspíš budou hodit stejně i v budoucnosti,“ vysvětluje Lucie Mairychová z programu Tvoje šance #futureskills.
Po kterých dovednostech je poptávka?
Výzkum potvrzuje, že je čím dál větší zájem o tzv. behaviorální dovednosti, tedy ty, které jsou spjaté s naším chováním. V roce 2025 patřily mezi tři nejžádanější dovednosti řešení složitých problémů, kritické myšlení a kreativita. Oproti roku 2020 se v žebříčku objevují také dovednosti související s emoční inteligencí a kognitivní flexibilitou.