Odborné dovednosti v souvislostech, zájem o obor a nové technologie, znalost cizích jazyků, ochota dál se vzdělávat, digitální dovednosti, kreativita a komunikační dovednosti a schopnost spolupráce v týmu. Tak by se daly obecně shrnout požadavky na absolventy středních a vysokých odborných technických škol ze strany zaměstnavatelů. Shodli se na tom účastníci semináře Nové kompetence ve vzdělávání, průmysl 4.0., digitalizace a automatizace, který proběhl 23. září 2020 v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, ČVUT v Praze (CIIRK).
A zatímco digitální nebo počítačové dovednosti a práce s daty absolventům škol problémy zpravidla nedělají a často jsou na tom v této oblasti lépe než generace jejich učitelů či starších kolegů, znalost cizích jazyků a schopnost komunikovat a spolupracovat v týmu je zejména u absolventů středních technických oborů podle zástupců firem nedostatečná. Mnohdy požadavkům firem neodpovídají ani odborné a technické dovednosti absolventů škol, a to zejména z důvodu rozdílného vybavení škol a firem, na kterém se učí praktické dovednosti. “Velký problém je, že školy jsou mnohdy vybaveny technologiemi, které nejsou aktuální a které ve výrobních firmách nepotkáte,” popsal své zkušenosti obchodní ředitel firmy KUKA Radek Velebil.