Evropský rámec kvalifikací (European Qualifications Framework - EQF) je společný evropský referenční rámec, který napomáhá pochopit, porovnat a uznávat kvalifikace získané v Evropské unii. EQF má osm úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace. Úrovně jsou popsány znalostmi, dovednostmi a kompetencemi. V praxi pomáhá lidem především v jejich kariéře v zahraničí. EQF může pomoci ukázat úroveň kvalifikace i vám.
Svou úroveň kvalifikace si můžete zjistit podle svého dosaženého vzdělání podle přehledu níže. Třetí úroveň EQF odpovídá v ČR střednímu vzdělání s výučním listem. Máte-li maturitu, dosáhli jste úrovně EQF 4. Kvalifikace absolventů vyšších odborných škol a absolventů bakalářského studia jsou přiřazeny k úrovni EQF 6. Svou úroveň EQF můžete zjistit i z osvědčení o získání profesní kvalifikace podle Národní soustavy kvalifikací.
Úroveň kvalifikace EQF 1 získá absolvent vzdělávacího programu v základní škole speciální.
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
základní všeobecné znalosti |
základní dovednosti požadované k provádění jednoduchých úkolů |
pracovat nebo studovat pod přímým dohledem ve strukturovaném prostředí |
Úrovně EQF 2 dosáhne absolvent po úspěšném ukončení vzdělávacího programu základního vzdělávání v základní škole nebo na nižším stupni šestiletého či osmiletého gymnázia nebo v odpovídající části osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře. Kromě toho dosáhne člověk úrovně EQF 2 po úspěšném ukončení kursu pro získání základního vzdělání či po absolvování středního vzdělání bez výučního listu v délce studia 2 roky nebo středního vzdělání s výučním listem především pro žáky se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním v délce studia 2 roky. Absolventi praktické školy jednoleté nebo dvouleté (pro absolventy základní školy speciální) jsou také na úrovni EQF 2.
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
základní faktické znalosti v oboru práce nebo studia |
základní kognitivní a praktické dovednosti požadované při používání relevantních informací za účelem plnění úkolů a řešení běžných problémů s použitím jednoduchých pravidel a nástrojů |
pracovat nebo studovat pod dohledem s určitou mírou samostatnosti |
Příklady kvalifikací získaných v rámci formálního vzdělávání: stavební práce, pečovatelské služby
Příklady profesních kvalifikací v rámci NSK na úrovni EQF 2: dlaždič, asfaltér, hrobník, strážný, kurýr
Doklady ve vzdělávání s úrovní EQF 2:
Absolventi středního vzdělávání s výučním listem v délce studia 3 roky mají úroveň EQF 3.
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru práce nebo studia |
řada kognitivních a praktických dovedností požadovaných při plnění úkolů a řešení problémů prostřednictvím výběru a použití základních metod, nástrojů, materiálů a informací |
nést odpovědnost za splnění úkolů v práci nebo ve studiu při řešení problémů přizpůsobovat své chování okolnostem |
Příklady kvalifikací získaných v rámci formálního vzdělávání: prodavač, kominík, zahradník, automechanik, zedník
Příklady profesních kvalifikací v rámci NSK na úrovni EQF 3: zlatník a klenotník, florista, pokladní, švadlena, barman, hospodyně v domácnosti
Doklady ve vzdělávání s úrovní EQF 3:
Na úroveň EQF 4 se dostanou absolventi středního vzdělávání s maturitní zkouškou ve všeobecném vzdělávání (na gymnáziích) nebo odborném vzdělávání v délce trvání studia 4 roky, absolventi středního vzdělávání s maturitní zkouškou (odborného vzdělání s odborným výcvikem) v délce trvání studia 4 roky a absolventi nástavbového studia poskytujícího vzdělání s maturitní zkouškou po získání středního vzdělání s výučním listem (délka trvání 2 roky).
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru práce nebo studia |
řada kognitivních a praktických dovedností požadovaných při řešení specifických problémů v oboru práce nebo studia |
schopnost řídit sebe samého v rámci pokynů v oblastech práce nebo studia, které jsou obvykle předvídatelné, ale mohou se měnit dohlížet na běžnou práci jiných osob a nést určitou odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních či vzdělávacích činností |
Příklady kvalifikací získaných v rámci formálního vzdělávání: chovatel cizokrajných zvířat, letecký automechanik
Příklady profesních kvalifikací v rámci NSK na úrovni EQF 4: horský průvodce, chirurgický nástrojař, kosmetička
Doklady ve vzdělávání s úrovní EQF 4:
V České republice jsou k EQF 5 přiřazeny pouze profesní kvalifikace (nevede k němu formální vzdělávání).
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru práce nebo studia a uvědomování si hranic těchto znalostí |
rozsáhlá škála kognitivních a praktických dovedností požadovaných při rozvíjení tvůrčích řešení abstraktních problémů |
řídit a kontrolovat pracovní či vzdělávací činnosti, při nichž dochází k nepředvídatelným změnám posuzovat a rozvíjet své vlastní výkony a výkony ostatních |
Příklady profesních kvalifikací na úrovni EQF 5: personalista, kontrolor kvality, návrhář software, brusič skla, specialista marketingu, designér koupelen, reklamní a módní fotograf
Úroveň EQF 6 mají lidé po ukončení vyššího odborného vzdělávání v délce studia 3–3,5 roku a získání titulu DiS., po ukončení vyššího odborného vzdělávání v konzervatoři v délce 2 let a získání titulu DiS. a po absolvování bakalářského studijního programu na vysoké škole v délce 3–4 roky a získání titulu Bc. nebo BcA.
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
pokročilé znalosti v oboru práce nebo studia zahrnující kritické chápání teorií a zásad |
pokročilé dovednosti prokazující zvládnutí oboru a smysl pro inovace, jež jsou požadovány při řešení složitých a nepředvídatelných problémů ve specializované oblasti práce nebo studia |
řídit složité technické nebo odborné činnosti či projekty a nést odpovědnost za rozhodování v kontextu nepředvídatelné pracovní nebo vzdělávací náplně nést odpovědnost za řízení odborného rozvoje jednotlivců a skupin |
Příklady kvalifikací získaných v rámci formálního vzdělávání: diplomovaný zubní technik, diplomovaný fyzioterapeut
Příklady profesních kvalifikací v rámci NSK na úrovni EQF 6: technik kvality, manažer projektu, ekonom práce
Doklady ve vzdělávání s úrovní EQF 6:
Na úroveň EQF 7 se dostanou absolventi magisterského studijního programu a získání titulů: Mgr., MgA., Ing., Ing. arch., MUDr., MDDr., MVDr., JUDr., PhDr., RNDr., Pharm.Dr., ThLic., ThDr., v délce studia 2–3 roky (nebo u tzv. dlouhého, na bakalářský program nenavazujícího studia, v délce 4–6 let).
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru práce nebo studia, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi |
speciální dovednosti požadované při řešení problémů ve výzkumu a/nebo při inovacích s cílem rozvíjet nové znalosti a postupy a integrovat poznatky z různých oblastí |
řídit a transformovat pracovní nebo vzdělávací kontexty, které jsou složité, nelze je předvídat a vyžadují nové strategické přístupy nést odpovědnost za přispívání k profesním znalostem a postupům a/nebo za posuzování strategických výkonů týmů |
Příklady kvalifikací získaných v rámci formálního vzdělávání: soudce, praktický lékař
Příklady profesních kvalifikací v rámci NSK na úrovni EQF 7: manažer kvality, vedoucí detektiv
Úrovně EQF 8 dosáhnou absolventi doktorských studijních programů vysokoškolského studia v délce trvání 3–4 roky a po získání titulů Ph.D. nebo Th.D.
znalosti | dovednosti | kompetence |
---|---|---|
znalosti na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia a na rozhraní mezi obory |
vysoce pokročilé a specializované dovednosti a techniky, včetně syntézy a hodnocení, požadované při řešení kritických problémů ve výzkumu a/nebo inovacích a při rozšiřování a novém definování stávajících znalostí nebo odborných postupů |
vykazovat značnou autoritu, inovační potenciál, samostatnost a akademickou a odbornou integritu a trvalé odhodlání přicházet s novými myšlenkami a vyvíjet nové postupy na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia, včetně výzkumu |