Digitální dovednosti

V současné době potřebuje většina z nás ke své práci i životu umět pracovat s digitálními technologiemi, ovládat je a využívat. Podle předpovědí Světového ekonomického fóra porostou digitální dovednosti v příštích letech nejrychleji ze všech dovednostíV roce 2025 budou spolu s měkkými dovednostmi patřit do první desítky nejžádanějších dovedností používání a ovládání technologií, sledování trendů a programování a design technologií. Do digitálních dovedností patří široká škála dovedností, například to, že umíte pracovat se sociálními médii a vytvořit např. video, že ovládáte různé mobilní aplikace a počítačové programy, ale také třeba způsob, jak sdílíte digitální obsah s ostatními a jak bezpečně se v online prostředí chováte. Rámec digitálních kompetencí 2.0 rozlišuje pět oblastí, které jsou klíčové pro rozvoj digitálních dovedností lidí. 

  • Informační a datová gramotnost 
  • Komunikace a spolupráce
  • Tvorba digitálního obsahu 
  • Bezpečnost 
  • Řešení problémů 

Martrix

Zjistěte, jakou úroveň digitálních dovedností máte

Otestujte si své digitální dovednosti. Vyplnění testu vám umožní lépe porozumět tomu, jakou máte úroveň digitálních dovedností. Pomocí testu a sebehodnocení zjistíte, jak jste na tom v jednotlivých pěti oblastech: informační a datová gramotnost, komunikace a spolupráce, tvorba digitálního obsahu, bezpečnost a řešení problémů. U každé z oblastí vám test vyhodnotí, zda jsou vaše digitální dovedností základní, mírně pokročilé nebo pokročilé. Po absolvování testu získáte certifikát s výsledky a příklady oblastí, které ovládáte. Pokud jste přihlášeni do profilu Europassu, certifikát se vám automaticky uloží do vašeho Europass portfolia. Digitální dovednosti pak budete schopni lépe prezentovat zaměstnavatelům, vyhledávat si kurzy, ve kterých můžete své dovednosti zlepšovat, a vytvořit si osobní studijní plán, který vám pomůže stanovených studijních cílů dosáhnout. Test vychází z rostoucí poptávky zaměstnavatelů po digitálních dovednostech. Až 90 % pracovních míst na současném pracovním trhu vyžaduje digitální dovednosti. Test vytvořila Evropská komise ve spolupráci s IT firmami.

Otestujte si své digitální dovednosti.

Kyberbezpečnost: pracujte na internetu bezpečně

Kyberbezpečnost (s) Klusem I

Webinář české Google User Group ke kybernetické bezpečnosti 1. díl

Kyberbezpečnost (s) Klusem II

Webinář české Google User Group ke kybernetické bezpečnosti 2. díl

Vzdělávací portál NÚKIB

Vzdělávací portál Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost

Jakým způsobem mám popsat a ukázat své digitální dovednosti?

  • profilu Europass v části Moje dovednosti můžete vytvořit seznam všech svých digitálních kompetencí, včetně nástrojů a softwaru, které umíte používat, a projektů nebo úspěchů, kterých si ceníte. Z těch si pak vyberte ty, které chcete uvést do svého životopisu.
  • Můžete popsat nástroje, které používáte při práci nebo studiu, a také ty, které používáte ve volném čase (např. sociální média, blogování, hraní her).
  • Své kompetence můžete uspořádat do různých skupin, např. vytvořit skupinu digitálních nástrojů, které používáte pro grafiku, nebo digitálních dovedností, které používáte při práci.
  • Také si můžete sestavit seznam digitálních dovedností, které byste si chtěli osvojit. 
  • Do portfolia si vložte certifikáty, doklady ze stáží nebo jiné doklady o získání digitálních dovedností.

Náhled části profilu Europassu "Moje dovednosti" - příklad vyplněných digitálních dovedností

Tip: S Europassem si můžete také otestovat své digitální dovednosti a získat do portfolia certifikát.

Jakou roli hrají digitální dovednosti při výběru lidí?

"Nyní je důležité mít přesah nejen do konkrétní oblasti, co člověka zajímá a být v ní expert, ale mít i zájem o technologie a inovace a vše, co s sebou přináší.”

Milan Kulhánek, Partner, Oddělení poradenských služeb Deloitte Česká republika 

“Zkušenosti s námi používanými konkrétními technologiemi jsou pro mne prvním, co v CV hledám. Pokud se hlásí například na pozici C++ programátora, i vlastnoručně naprogramovaná autodráha v tomto jazyce může být důvodem k pozvání na pohovor.” 

Dalibor Říha, Software Design Team Leader, Valeo R&D Praha

Jaké digitální dovednosti mají Češi ve srovnání s ostatními?

Interaktivní mapa ukazuje data a srovnání digitálních dovedností v evropských zemích. Údaje vycházejí z dat indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI).

Mapa

62,1 %

obyvatel ČR má alespoň základní digitální dovednosti

4,1 %

zaměstnanců v ČR jsou digitálními experty

76 %

procent společností má problém najít digitální experty

Podle indexu digitální ekonomiky a společnosti je Česko na 18. místě z 27

Podle výsledků indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) za rok 2021 se Česko mezi 27 členskými státy EU řadí na 18. místo, a tedy oproti roku 2020 si o jedno místo pohoršilo. Nejlepšího výsledku Česko i nadále dosahuje v integraci digitálních technologií, kde v rámci EU zaujímá 15. místo. 

Podíl Čechů s alespoň základními digitálními dovednostmi převyšuje průměr EU a čtvrtina českých podniků nabízí svým zaměstnancům odbornou přípravu v oblasti informačních a komunikačních technologií. Nové, aktualizované školní osnovy, jež zvyšují důraz na digitální dovednosti, by mohly lidem ještě více pomoci získat základní digitální dovednosti a zlepšit v budoucnu bodové hodnocení země v oblasti lidského kapitálu.

Zdroj: Index digitální ekonomiky a společnosti (DESI) 2021 Česko

Graf

Buďte součástí celoevropské komunity se zájmem o digitální dovednosti

Zajímají vás digitální dovednosti? Nechcete přijít o žádné důležité informace k tomuto tématu? Jste student, podnikatel, expert na oblast digitalizace nebo se třeba jen zajímáte o nové technologie? Umíte anglicky?

Platforma Digital Skills and Jobs Platform obsahuje informace o pracovních příležitostech a nabízí komunitní prostor pro propojování, spolupráci i sdílení zkušeností a dobré praxe. Národním partnerem platformy v ČR je Digikoalice.

Digitální well-being

Digitální well-being je součástí dovednosti zůstat psychicky v pohodě a souvisí se snahou nestat se otrokem svých zařízení, kterými jsme obklopeni a jsme často nuceni je v období pandemie využívat ještě mnohem více než dříve. Jde o snahu zůstat online a přitom v pohodě.

Jak zvládnout období pandemie

Digitální dovednosti v číslech

22
tisíc studentů VŠ studuje IT obory
7
procent lidí v ČR je digitálně negramotných
14
tisíc IT odborníků chybí v ČR
90
procent pracovních pozic v současnosti vyžaduje digitální dovednosti