V současné době potřebuje většina z nás ke své práci i životu umět pracovat s digitálními technologiemi, ovládat je a využívat. Podle předpovědí Světového ekonomického fóra porostou digitální dovednosti v příštích letech nejrychleji ze všech dovedností. V roce 2025 budou spolu s měkkými dovednostmi patřit do první desítky nejžádanějších dovedností používání a ovládání technologií, sledování trendů a programování a design technologií. Do digitálních dovedností patří široká škála dovedností, například to, že umíte pracovat se sociálními médii a vytvořit např. video, že ovládáte různé mobilní aplikace a počítačové programy, ale také třeba způsob, jak sdílíte digitální obsah s ostatními a jak bezpečně se v online prostředí chováte. Rámec digitálních kompetencí 2.0 rozlišuje pět oblastí, které jsou klíčové pro rozvoj digitálních dovedností lidí.
Otestujte si své digitální dovednosti. Vyplnění testu vám umožní lépe porozumět tomu, jakou máte úroveň digitálních dovedností. Pomocí testu a sebehodnocení zjistíte, jak jste na tom v jednotlivých pěti oblastech: informační a datová gramotnost, komunikace a spolupráce, tvorba digitálního obsahu, bezpečnost a řešení problémů. U každé z oblastí vám test vyhodnotí, zda jsou vaše digitální dovedností základní, mírně pokročilé nebo pokročilé. Po absolvování testu získáte certifikát s výsledky a příklady oblastí, které ovládáte. Pokud jste přihlášeni do profilu Europassu, certifikát se vám automaticky uloží do vašeho Europass portfolia. Digitální dovednosti pak budete schopni lépe prezentovat zaměstnavatelům, vyhledávat si kurzy, ve kterých můžete své dovednosti zlepšovat, a vytvořit si osobní studijní plán, který vám pomůže stanovených studijních cílů dosáhnout. Test vychází z rostoucí poptávky zaměstnavatelů po digitálních dovednostech. Až 90 % pracovních míst na současném pracovním trhu vyžaduje digitální dovednosti. Test vytvořila Evropská komise ve spolupráci s IT firmami.
V době, kdy umělá inteligence (AI) začíná stále více ovlivňovat naše každodenní životy a pracovní prostředí, je důležité získat dovednosti pro práci s AI. V rozhovoru s expertem na umělou inteligenci Martinem Richterem (Aignos) se dozvíte, jaké dovednosti si osvojit, na co si dát při používání AI pozor a v jakém jazyce je možné s AI komunikovat. Také získáte tipy na vzdělávací aktivity a kurzy, které vám pomohou rozvíjet vaše dovednosti v oblasti AI.
Tip: S Europassem si můžete také otestovat své digitální dovednosti a získat do portfolia certifikát.
Digitální A Technologická Laboratoř (DATEL) má pro vás videa, díky nimž se naučíte mnoho nového. Vyberte si z obsahové nabídky níže.
"Nyní je důležité mít přesah nejen do konkrétní oblasti, co člověka zajímá a být v ní expert, ale mít i zájem o technologie a inovace a vše, co s sebou přináší.”
Milan Kulhánek, Partner, Oddělení poradenských služeb Deloitte Česká republika
“Zkušenosti s námi používanými konkrétními technologiemi jsou pro mne prvním, co v CV hledám. Pokud se hlásí například na pozici C++ programátora, i vlastnoručně naprogramovaná autodráha v tomto jazyce může být důvodem k pozvání na pohovor.”
Dalibor Říha, Software Design Team Leader, Valeo R&D Praha
Interaktivní mapa ukazuje data a srovnání digitálních dovedností v evropských zemích. Údaje vycházejí z dat indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI).
obyvatel ČR má alespoň základní digitální dovednosti
zaměstnanců v ČR jsou digitálními experty
procent společností má problém najít digitální experty
Podle výsledků indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) za rok 2022 se Česko mezi 27 členskými státy EU řadí na 19. místo, a oproti roku 2021 si tedy o jedno místo pohoršilo. Nejsilnější výsledky země vykazuje v oblasti lidského kapitálu. Ve srovnání s rokem 2021 se pořadí Česka zlepšilo v oblasti digitálních veřejných služeb a v konektivitě, avšak zhoršilo se v integraci digitálních technologií.
Česko se může k dosažení cílů digitální transformace přiblížit tím, že zvýší podíl společností, které používají pokročilé digitální technologie, zajistí odbornou přípravu více specialistů na informační a komunikační technologie, jakož i přeshraniční interoperabilitu digitálních veřejných služeb včetně elektronického zdravotnictví. Pokračující reforma školních osnov a investice v rámci Národního plánu obnovy by měly přispět k rozvoji digitálních dovedností a dovedností potřebných pro Průmysl 4.0.
Zdroj: Index digitální ekonomiky a společnosti (DESI) 2022 Česko
Zajímají vás digitální dovednosti? Nechcete přijít o žádné důležité informace k tomuto tématu? Jste student, podnikatel, expert na oblast digitalizace nebo se třeba jen zajímáte o nové technologie? Umíte anglicky?
Platforma Digital Skills and Jobs Platform obsahuje informace o pracovních příležitostech a nabízí komunitní prostor pro propojování, spolupráci i sdílení zkušeností a dobré praxe. Národním partnerem platformy v ČR je Digikoalice.
Digitální well-being je součástí dovednosti zůstat psychicky v pohodě a souvisí se snahou nestat se otrokem svých zařízení, kterými jsme obklopeni a jsme často nuceni je v období pandemie využívat ještě mnohem více než dříve. Jde o snahu zůstat online a přitom v pohodě.
Partnerem Národního centra Europass pro téma digitální dovednosti je Digikoalice
(Česká národní koalice pro digitální dovednosti a pracovní místa).
Dovednosti budoucnosti | Profese budoucnosti | Jak získat a zlepšit své zelené dovednosti a šetřit planetu | Zelené dovednosti | Personalistka radí: Co můžete udělat pro to, abyste získali práci snů | Dovednosti řízení vlastní kariéry | Měkké dovednosti | Digitální dovednosti | Naučte se využívat technologie a zlepšete své digitální dovednosti | Podnikavost | Jaké profese jsou ohrožené v důsledku automatizace a robotizace? | Jak to vidí zaměstnavatelé? | Ptáme se inspirativních osobností | Jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba?