Trh práce se v průběhu času mění, vznikají nové specializace, nová povolání. Před deseti lety např. neexistovaly profese, jako dispečer dronového provozu, SEO specialista nebo producent online konferencí. Pandemie vznik nových povolání a profesí a další změny na trhu práce ještě urychlila. Uchazeči o tato nová povolání se na ně sice cíleně nepřipravovali v průběhu svého vzdělávání, ale díky kombinaci potřebných dovedností, jako jsou měkké nebo digitální dovednosti, podnikavost nebo kompetence pro Průmysl 4.0, byli schopni se vše potřebné naučit. A stejně tak to bude i v budoucnosti.
Mnoho dnešních povolání a profesí přesto zůstane a z dat lze vyčíst a předvídat, o jaké profese bude větší či menší zájem do roku 2030.
Podle počtu poptávaných pracovníků bude v období 2020 až 2030 nejvyšší poptávka po vysoce kvalifikovaných pracovnících z oblasti kancelářských činností (zejména v oblasti obchodu a správy) a dále po odbornících z oblasti vědy a techniky. Na třetím místě je profese řidičů, která se jako jediná z nízko kvalifikovaných dostala mezi silně poptávané profese v příštích letech.
Mezi další často poptávané profese budou patřit řemeslní pracovníci ve stavebnictví, učitelé a lektoři, pracovníci osobní péče a osobních služeb.
Barevně je označeno, zda se daná skupina profesí řadí mezi vysoce, středně či nízko kvalifikované.
Zdroj: Cedefop, Skills inteligence
Nejvíce poptávané profese v ČR do doku 2030 lze zjistit z dat Střediska pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) na portále Skills Intelligence, kde najdeme v rámci základních charakteristik profesních skupin i přehled obecných typů pracovních úkolů a vyhodnocení jejich významu pro danou profesní skupinu. S jistou mírou zjednodušení lze předpokládat, že každý úkol souvisí s určitou obecnou dovedností nebo spíše skupinou dovedností, která je k jeho výkonu potřeba.
Profese | Úkoly/dovednosti |
---|---|
Odborní kancelářští pracovníci | Kreativita a rozhodování; sběr a vyhodnocování informací; čtenářská gramotnost; matematická gramotnost; služba a pozornost; prodej a ovlivňování; autonomie; používání ICT |
Odborníci v oblasti vědy a techniky | Kreativita a rozhodování; sběr a vyhodnocování informací; čtenářská gramotnost; matematická gramotnost; autonomie; týmová práce |
Řidiči | Zručnost, orientace/navigace; rutinní práce; použití stroje |
Řemeslníci na stavbách | Zručnost; orientace/navigace; rutinní práce; týmová práce |
Učitelé a lektoři | Kreativita a rozhodování; sběr a vyhodnocování informací; péče o druhé; učení, trénování a koučování; autonomie; týmová práce |
Pracovníci osobní péče | Péče o druhé; týmová práce |
Pracovníci osobních služeb | Zručnost; služba a pozornost; týmová práce |
Kovodělníci a strojírenští dělníci | Zručnost; rutinní práce; použití stroje |
Pracovníci v oblasti účetnictví, zpracování čísel a logistiky | Sběr a vyhodnocování informací; čtenářská gramotnost; matematická gramotnost; týmová práce; používání ICT |
Výzkumníci a inženýři | Kreativita a rozhodování; sběr a vyhodnocování informací; čtenářská gramotnost; matematická gramotnost; autonomie; týmová práce; používání ICT |
Obsluha strojů a zařízení | Zručnost; rutinní práce; použití stroje |
Specialisté v oblasti právní a sociální | Kreativita a rozhodování; sběr a vyhodnocování informací; čtenářská gramotnost; prodej a ovlivňování; autonomie; týmová práce; používání ICT |
Odborní pracovníci v oblasti právní a sociální | Kreativita a rozhodování; sběr a vyhodnocování informací; péče o druhé; služba a pozornost; autonomie; týmová práce |
Specialisté v oblasti zdravotnictví | Kreativita a rozhodování; sběr a vyhodnocování informací; čtenářská gramotnost; zručnost, péče o druhé; služba a pozornost; prodej a vliv; autonomie; týmová práce |
Pracovníci ochrany a ostrahy | Sběr a vyhodnocování informací; orientace/navigace; péče o druhé; služba a pozornost; týmová práce |
Zdroj: Cedefop Skills Intelligence portál (https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/skills-intelligence/occupations?occupation=3&country=)
Jedním ze zásadních faktorů budoucího vývoje zaměstnanosti z hlediska profesí a dovedností je míra automatizace pracovních činností či celých profesí, která se projeví do roku 2030 v české ekonomice. Predikci vývoje a vlivu automatizace na zaměstnanost a ekonomiku ČR se věnuje studie Deloitte Automatizace práce v ČR: Proč se (ne)bát robotů (2018).
Podle studie je 51 % pracovních míst v ČR vystaveno vysokému riziku automatizace, 21 % střednímu riziku a 28 % nízkému riziku. Nejvíce automatizace ohrožuje pracovní místa v dopravě a skladování, těžbě a dobývání, ubytování, stravování a pohostinství, zpracovatelském průmyslu a velkoobchodu a maloobchodu. Relativně vysoká je hrozba automatizace také pro sektor zemědělství. Nejmenší riziko automatizace studie přisuzuje oblastem vzdělávání, informačních a komunikačních činností, vědeckým a technickým činnostem, peněžnictví a pojišťovnictví a zdravotní a sociální péči.
Pravděpodobnost automatizace některé práce (pracovní činnosti) je do velké míry závislá na jejím typu. Nahrazovány jsou především jednoduché úkony obsahující mechanické opisování či výpočty, nová softwarová řešení dále postupně nahrazují i složitější úkony jako je rozesílání e-mailů, jednoduchá komunikace, vyhledávání informací apod.
Vychází částečně také z dat studie Deloitte.
Mezi sektory s největším absolutním přírůstkem zaměstnanců v ČR do roku 2030 najdeme podle projekce Cedefopu veřejnou správu a obranu, skladování, ostatní finanční činnosti (např. obchodování na burze, správa fondů atd.), telekomunikace, činnosti domácností a skladování. Nejdynamičtější nárůst pracovníků bez ohledu na velikost sektoru v ČR se předpokládá v sektorech ostatní finanční činnosti, výroba paliv a v odpadní vody a služby.
Do roku 2030 poroste potřeba vysoce kvalifikovaných pracovníků s vysokoškolským vzděláním, jako jsou řídící pracovníci, specialisté a dále vysoce odborné profese vyžadující střední nebo vysokoškolské vzdělání, např. v oblasti práva, obchodu a ICT. Mezi povoláními, ve kterých bude v ČR do roku 2030 největší poptávka po zaměstnancích, najdeme konkrétně vysoce vzdělané odborníky v obchodu a správě, odborné pracovníky v oblasti vědy a techniky, specialisty v oblasti výchovy a vzdělávání (tj. zejména učitele a lektory).
Data vycházejí z předvídání dovednostních potřeb trhu práce Cedefopu (tzv. Cedefop Skills forecast), který zahrnuje odhad budoucích trendů zaměstnanosti podle sektorů, skupin povolání, jednotlivých zemí i odhady budoucí úrovně vzdělání a dostupné pracovní síly. Článek s podrobnými informacemi najdete na webu NPI.
Budoucí trh práce bude více automatizovaný, digitální a dynamický a proto bude vyžadovat od všech pracovníků, aby byli vybaveni obecnými dovednostmi, které jim umožní být zaměstnatelní bez ohledu na odvětví nebo povolání. Zjistila to studie McKinsey (2021): Defining the skills citizens will need in the future world of work, která zkoumá obecné přenositelné dovednosti, které jsou vedle specifických odborných znalostí a dovedností klíčové pro uplatnění na budoucím trhu práce.
Tyto obecné dovednosti jsou základem pro to, aby pracovníci:
Analýza rovněž zjišťovala závislost mezi dovednostmi a pravděpodobností získat zaměstnání nebo pravděpodobností zařadit se do skupiny nejlépe placených pracovníků.
Bylo zjištěno, že mezi deset nejdůležitějších dovedností, které zvyšují šance na získání zaměstnání, patří především měkké dovednosti jako je adaptabilita, zvládání nejistot, orientace na úspěch, smysl pro rozmanitost a otevřenost různým úhlům pohledu, zaujetí pro věc, vědomí vlastních silných stránek a schopnost vlastní kontroly a seberegulace. Mezi kognitivně náročnější dovednosti založené na určitých znalostech důležitých pro zvýšení zaměstnatelnosti jednotlivce patří schopnosti syntetizovat a zobecnit získané poznatky, schopnost komunikovat prostřednictvím digitálních nástrojů a schopnost využívat digitální zařízení v každodenních činnostech.
Dovednosti budoucnosti | Profese budoucnosti | Jak získat a zlepšit své zelené dovednosti a šetřit planetu | Zelené dovednosti | Personalistka radí: Co můžete udělat pro to, abyste získali práci snů | Dovednosti řízení vlastní kariéry | Měkké dovednosti | Digitální dovednosti | Naučte se využívat technologie a zlepšete své digitální dovednosti | Podnikavost | Jaké profese jsou ohrožené v důsledku automatizace a robotizace? | Jak to vidí zaměstnavatelé? | Ptáme se inspirativních osobností | Jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba?