Ve snaze o porovnatelnost kvalifikací v Evropě probíhají od roku 2008 v evropských zemích tzv. přiřazovací procesy, v rámci kterých jsou všechny kvalifikace v jednotlivých zemích přiřazovány k osmi úrovním společného Evropského rámce kvalifikací. Díky němu je pro Evropany lehčí studovat a pracovat v zahraničí a každý se snadněji zorientuje v úrovni kvalifiaci uchazeče o studium nebo práci.
V České republice probíhá přiřazovací proces od roku 2009. Jeho výsledkem je možnost rozdělení všech kvalifikací do osmi úrovní EQF. Úroveň 1 odpovídá základům vzdělání, úroveň 2 dokončenému základnímu vzdělání, úroveň 3 střednímu vzdělání s výučním listem v délce tří let a úroveň 4 dokončenému střednímu vzdělání s maturitní zkouškou. Úrovně 6 až 8 odpovídají terciárnímu vzdělávání, nejvyšší úroveň zahrnuje doktoráty, 7. úroveň dokončené magisterské programy, šestá ukončené bakalářské studium nebo dokončené studium na vyšší odborné škole.
Národní přiřazovací zpráva ČR popisuje výsledek i celý proces přiřazování kvalifikací k jednotnému Evropskému rámci kvalifikací (EQF) v České republice. V červenci 2011 schválila Národní přiřazovací zprávu Vláda ČR.
Zpráva v úvodní části vysvětluje vznik zprávy a její účel, v druhé části je popsán vzdělávací a kvalifikační systém České republiky a zajišťování jeho kvality, třetí část podrobně popisuje naplnění deseti kritérií a postupů stanovených Poradní skupinou EQF. Čtvrtá, závěrečná část nastiňuje možný další vývoj v oblasti sbližování vzniklých a vznikajících kvalifikačních rámců pro oblasti vzdělávání, tj. pro počáteční primární a sekundární vzdělávání, pro terciární vzdělávání a pro další vzdělávání (rámec registru NSK).
Stáhnout přiřazovací zprávu v PDF
Česko přiřadilo své podsystémy kvalifikací k EQF v r. 2011. Po uplynutí dvanácti let je nyní vhodný čas vrátit se k tomuto přiřazovacímu procesu, shrnout všechny aktivity, které proběhly během tohoto období, a podívat se na přiřazení úrovní českých kvalifikací k EQF z perspektivy času. Výsledkem této reflexe je zpráva „Referenční proces EQF v Česku – Čas na přezkum“.
Zpráva nabízí srovnání, jak se s přiřazovacím procesem vyrovnalo pět evropských států. Jsou jimi tři sousední země (Slovensko, Rakousko a Německo) a dva inspirativní příklady z jiných částí Evropy s odlišným kulturně historickým zázemím (Irsko a Finsko). Srovnání výsledků referenčních procesů zároveň poskytuje prostor pro zamyšlení a případné přehodnocení zařazení některých kategorií oborů vzdělání v počátečním vzdělávání.
Zpráva vznikla díky podpoře Evropské komise členským státům v jejich snaze o větší transparentnost, srozumitelnost a srovnatelnost kvalifikací, a to jak na národní, tak na evropské úrovni.
Stáhnout zprávu Referenční proces EQF v Česku v PDF
Zavádění společných evropských nástrojů na podporu odborného vzdělávání představuje pro Českou republiku také závazek naplňovat dohodnuté postupy v oblasti uznávání výsledků předchozího učení. Proces uznávání výsledků formálního, neformálního a informálního učení naplňuje koncept celoživotního učení a přispívá k transparentnosti, srozumitelnosti a porovnatelnosti kvalifikací získávaných v různých systémech i sektorech vzdělávání.
Tým Koordinačního centra EQF NCP CZ zpracoval materiál "Možnosti využívání procesu uznávání v počátečním odborném vzdělávání a v dalším vzdělávání v ČR", ve kterém jsou vysvětleny jednotlivé kroky procesu uznávání a uvedeny možnosti využívání postupů uznávání v počátečním a dalším vzdělávání včetně popisu současného stavu i rizik, které naplnění postupů uznávání může přinést.
Tým Koordinačního centra EQF NCP CZ připravil materiál Výsledky učení – definice, tvorba a využití v praxi s podtitulem Příručka pro využívání výsledků učení, ve kterém jsou představeny hlavní principy pro práci s výsledky učení. V krátkých kapitolách jsou přestaveny základní pojmy, charakterizovány jednotlivé přístupy popisování výsledků učení, a to s ohledem na potřeby studentů a žáků i dalších cílových skupin. Dále jsou shrnuty zásady pro práci s výsledky učení, zejména princip fit-for-purpose. V neposlední řadě jsou popsány benefity a význam používání výsledků učení.
Cílem této příručky není zahltit čtenáře textem, ale spíše ve stručnosti představit hlavní pojmy a teze. Pro případné zájemce o hlubší pochopení tématu doporučujeme k prostudování publikaci Defining, writing and applying learning outcomes: a European handbook - second edition, případně český překlad vybraných kapitol z 1. vydání z roku 2016.
Stáhnout příručku Výsledky učení - definice, tvorba a využití v praxi v PDF