Centrum Euroguidance doporučilo v rámci semináře konkrétní odkazy na zdroje v českém a anglickém jazyce s informacemi, jak pracovat s uprchlíky v oblasti kariérového poradenství. Na webu www.euroguidance.cz lze najít i příklady dobré praxe, mezi nimi i ty, které se věnují práci s uprchlíky. Téma kariérové poradenství uprchlíkům bude i součástí příští Národní ceny kariérového poradenství. V rámci semináře proběhly také praktické workshopy pro práci kariérových poradců s klienty na téma Jak si vybudovat osobní značku.
Semináře se zúčastnili zástupci 12 organizací, mj. z úřadů práce, kariérových center vysokých škol a dalších neziskových organizací. Nezisková organizace zaměřená na IT dovednosti Czechitas využije do budoucna test digitálních dovedností Europassu jako vstupní test pro své poradenství cizincům na trh práce. Další organizace mají zájem o proškolení svých pracovníků ve všech službách Europassu.
Evropský týden odborných dovedností
Seminář proběhl v rámci Evropského týdne odborných dovedností (anglicky VET Skills Week), což je iniciativa Evropské komise, která se koná již od roku 2015. V Česku se do něj zapojil i Národní pedagogický institut ČR a kromě zmíněného semináře v této kampani upozorňuje i na další zajímavé výstupy nebo aktivity, které se hodí k tématu kampaně. Prioritami letošního ročníku jsou tzv. zelené dovednosti v odborném vzdělávání, digitální transformace a v neposlední řadě také podpora Ukrajiny.
NPI v rámci kampaně představuje například novou část webu Europassu věnovanou dovednostem budoucnosti, newsletter Odborné vzdělávání v Evropě nebo sadu návodů a průvodců pro odborné školy a firmy na téma kvalitní spolupráce škol a firem. Článek o tom, co v rámci kampaně k odborným dovednostem institut propaguje, najdete na webu NPI.
A jak si Česká republika vede v odborném vzdělávání? ČR má jeden z nejvyšších podílů žáků v odborném vzdělávání v Evropě. Podle dat ČSÚ měly nejvyšší podíl žáků v odborném vzdělávání (shodně 72 %) Česko a Finsko, v těsném závěsu Slovinsko (71 %), Chorvatsko (70 %), následované Rakouskem a Slovenskem (shodně 69 %) a Nizozemskem (68 %). Na opačném konci žebříčku s podílem menším než jedna třetina všech studentů se umístily Irsko (10 %), Kypr (17 %), Maďarsko (23 %), Litva a Malta (shodně 27 %) a Řecko (29 %).