V současné době připravujeme novou část webu Europassu Dovednosti budoucnosti včetně podstránek věnovaných jednotlivým dovednostem. Mezi ně plánujeme zařadit také zelené dovednosti, dovednosti řízení vlastní kariéry, dovednost udržet si duševní zdraví, jazykovou vybavenost, případně další. V případě zájmu o spolupráci na obsahu a provázání s relevantním online obsahem se prosím ozvěte na e-mail lucie.snajdrova@npi.cz.

Dovednosti budoucnosti

Dovednosti budoucnostiSvět se rychle mění a je stále propojenější, používáme více technologií, rozvíjí se digitalizace a projevuje se stále více automatizace. A změny, které se odehrávají čím dál tím častěji a které koronavirová pandemie ještě v mnohých oblastech urychlila, ovlivňují to, jak žijeme, jak pracujeme a jaké dovednosti potřebujeme v současném světě. Od roku 2017 se změnily požadavky na dovednosti o 70 %. Polovina zaměstnanců se bude muset do roku 2025 rekvalifikovat. Dnešní žáci a studenti budou pracovat i v profesích, které dnes ještě neexistují. S tím se mění i požadavky na dovednosti.

Měkké dovednosti

Měkké dovednosti

Odpovědí na změny jsou měkké dovednosti a schopnost učit se

Jak se připravit pro budoucí trh práce? Změnám se nevyhneme, a tak nezbývá než si osvojit dovednosti budoucnosti, které nám zajistí, že se s neustále zrychlujícími změnami zvládneme vyrovnat. Pomoci může budování univerzálnějších, měkkých dovedností, jako je např. kreativita, komunikační dovednosti nebo schopnost řešení problémů a empatie.

Vývoj top 10 dovedností

Mezi deseti nejvíce žádanými dovednostmi v letech 2015 i 2020 najdeme převážně měkké dovednosti. A předpokládá se, že to tak bude i v roce 2025, i když pořadí dovedností se v čase trochu mění. Mezi nejpotřebnějšími dovednostmi roku 2025 se objevují i digitální dovednosti, jako je používání a ovládání technologií, sledování trendů nebo programování.

Dovednosti 2015

  1. Řešení složitých problémů 
  2. Spolupráce s ostatními 
  3. Vedení lidí 
  4. Kritické myšlení 
  5. Vyjednávání 
  6. Kontrola kvality 
  7. Zaměření na službu 
  8. Úsudek a rozhodování 
  9. Aktivní naslouchání  
  10. Kreativita 

Dovednosti 2020

  1. Řešení složitých problémů 
  2. Kritické myšlení 
  3. Kreativita 
  4. Vedení lidí 
  5. Spolupráce s ostatními 
  6. Emoční inteligence 
  7. Úsudek a rozhodování 
  8. Zaměření na službu 
  9. Vyjednávání 
  10. Kognitivní flexibilita 

Dovednosti 2025

  1. Analytické myšlení a inovace
  2. Aktivní učení a strategie učení
  3. Řešení složitých problémů
  4. Kritické myšlení a analýzy
  5. Kreativita, originalita a iniciativa
  6. Vedení lidí a sociální vliv
  7. Používání a ovládání technologií, sledování trendů
  8. Design a programování technologií
  9. Odolnost, tolerance vůči stresu a flexibilita
  10. Uvažování, řešení problémů a generování nápadů

Zdroj: Světové ekonomické fórum, www.weforum.org

Jak dovednosti nejlépe ukázat a zaznamenat

Vše, co umíte, můžete ukázat a doložit zaměstnavateli v e-portfoliu Europassu, včetně životopisu, motivačního dopisu, dodatku k osvědčení, dokladu o stáži a dobrovolnictví a certifikátů nebo ukázek vaší práce a úspěchů. Prohlédněte si příklad e-portfolia, které můžete komukoliv nasdílet.

Náhled sdíleného e-portfolia Europassu

Portfolio Karolína Mrázková

Jak to vidí zaměstnavatelé?

Jak to vidí zaměstnavatelé?

Co mají umět absolventi technických škol podle zaměstnavatelů?

Odborné dovednosti v souvislostech, zájem o obor a nové technologie, znalost cizích jazyků, ochota dál se vzdělávat, digitální dovednosti, kreativita a komunikační dovednosti a schopnost spolupráce v týmu. Tak by se daly obecně shrnout požadavky na absolventy středních a vysokých odborných technických škol ze strany zaměstnavatelů. Shodli se na tom účastníci semináře Nové kompetence ve vzdělávání, průmysl 4.0., digitalizace a automatizace, který proběhl 23. září 2020 v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, ČVUT v Praze (CIIRK). 

Ptáme se inspirativních osobností

Jak a podle čeho si vybírají své spolupracovníky úspěšní lidé? Jaké dovednosti kolegů jsou pro ně nezbytné a čeho si všímají nejvíce v životopisech uchazečů? Položili jsme tři otázky osobnostem úspěšným ve svých oborech, ať jde o neziskové organizace nebo významné firmy a společnosti, univezity či inovační centra. Přečtěte si jejich odpovědi a inspirujte se.

Podle čeho si vybíráte své spolupracovníky?

Podle charakteru, praktických dovedností a přístupu k řešení problémů. Sektor vzdělávání a menších firem vyžaduje být srdcař, obrovskou míru kreativity a flexibility a nekonečné energie. Současně se nám líbí, když mají kolegové i dlouhodobou vizi a rozumí moderním trendům v podobě udržitelnosti a spolupráce skrze partnerství a komunity.  

Tomáš Hülle
zakladatel ECCEDU a Xflow.cz

Když se podíváte na CV uchazeče, čemu přikládáte největší váhu?

Jazyková vybavenost (AJ téměř povinně), zkušenosti a kompetence v návaznosti na roli uchazeče (důležitější je nicméně motivace a otevřenost se dané kompetence nutné pro roli naučit). Dále zahraniční zkušenost, rozhled, přesah. Záleží, jak moc je role určená pro specialisty či pro jednotlivce, kde je více nezbytný přesah. 

Pavel Zedníček
Provozní ředitel, Institut Cirkulární Ekonomiky

Jaké dovednosti jsou podle Vás nyní v kurzu?

Hledání zajímavých řešení, přemýšlení v souvislostech, samostatnost, spolehlivost, ale i schopnost věci dotáhnout v potřebné kvalitě a s ohledem na rozpočet. To jsou v mých očích univerzální kvality, které jsou trvalé a nezbytné i v dnešním dynamicky se měnícím prostředí.  

 

Jan Fischer, MLitt. 
Ředitel  Nadačního fondu Kapka naděje

Dovednosti budoucnosti v číslech

8
příštích let porostou nejrychleji digitální dovednosti (podle předpovědí dovedností 2030)
50
procent zaměstnanců se bude muset do roku 2025 rekvalifikovat
85
milionů pracovních míst na světě se změní díky rozdělení práce mezi lidmi a stroji
94
procent zaměstnavatelů očekává od zaměstnanců získání nových dovedností pro svou práci