Svět se rychle mění a je stále propojenější, používáme více technologií, rozvíjí se digitalizace a projevuje se stále více automatizace. A změny, které se odehrávají čím dál tím častěji a které koronavirová pandemie ještě v mnohých oblastech urychlila, ovlivňují to, jak žijeme, jak pracujeme a jaké dovednosti potřebujeme v současném světě. Od roku 2017 se změnily požadavky na dovednosti o 70 %. Polovina zaměstnanců se bude muset do roku 2025 rekvalifikovat. Dnešní žáci a studenti budou pracovat i v profesích, které dnes ještě neexistují. S tím se mění i požadavky na dovednosti. Kde je získáte?
Škola, základ života? Ano, základem je a bude stále vaše kvalifikace, základní a střední vzdělání, na které můžete navázat průběžně dalším vzděláváním v průběhu celého života. Vaše dosažené vzdělání a kvalifikace je hodnota, kterou vám již nikdo nevezme. K prokázání vzdělání a středoškolské kvalifikace slouží dodatek k osvědčení, a to jako doklad i jako vodítko k tomu, kam směřovat dál. Středoškolské vzdělání obsahuje základ dovedností budoucnosti. Jak je rozvinete, je jen na vás!
Jak se připravit pro budoucí trh práce? Změnám se nevyhneme, a tak nezbývá než si osvojit dovednosti budoucnosti, které nám zajistí, že se s neustále zrychlujícími změnami zvládneme vyrovnat. Pomoci může budování univerzálnějších, měkkých dovedností, jako je např. kreativita, komunikační dovednosti nebo schopnost řešení problémů a empatie.
Mezi deseti nejvíce žádanými dovednostmi v letech 2015 i 2020 najdeme převážně měkké dovednosti. A předpokládá se, že to tak bude i v roce 2025, i když pořadí dovedností se v čase trochu mění. Mezi nejpotřebnějšími dovednostmi roku 2025 se objevují i digitální dovednosti, jako je používání a ovládání technologií, sledování trendů nebo programování.
Zdroj: Světové ekonomické fórum, www.weforum.org
Vše, co umíte, můžete ukázat a doložit zaměstnavateli v e-portfoliu Europassu, včetně životopisu, motivačního dopisu, dodatku k osvědčení, dokladu o stáži a dobrovolnictví a certifikátů nebo ukázek vaší práce a úspěchů. Prohlédněte si příklad e-portfolia a sestavite si vlastní, které můžete komukoliv nasdílet.
Přečíst článek |
Odborné dovednosti v souvislostech, zájem o obor a nové technologie, znalost cizích jazyků, ochota dál se vzdělávat, digitální dovednosti, kreativita a komunikační dovednosti a schopnost spolupráce v týmu. Tak by se daly obecně shrnout požadavky na absolventy středních a vysokých odborných technických škol ze strany zaměstnavatelů. Shodli se na tom účastníci semináře Nové kompetence ve vzdělávání, průmysl 4.0., digitalizace a automatizace, který proběhl 23. září 2020 v Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, ČVUT v Praze (CIIRK).
Jak a podle čeho si vybírají své spolupracovníky úspěšní lidé? Jaké dovednosti kolegů jsou pro ně nezbytné a čeho si všímají nejvíce v životopisech uchazečů? Položili jsme tři otázky osobnostem úspěšným ve svých oborech, ať jde o neziskové organizace nebo významné firmy a společnosti, univerzity či inovační centra. Přečtěte si jejich odpovědi a inspirujte se.
Podle čeho si vybíráte své spolupracovníky?
Podle charakteru, praktických dovedností a přístupu k řešení problémů. Sektor vzdělávání a menších firem vyžaduje být srdcař, obrovskou míru kreativity a flexibility a nekonečné energie. Současně se nám líbí, když mají kolegové i dlouhodobou vizi a rozumí moderním trendům v podobě udržitelnosti a spolupráce skrze partnerství a komunity. Tomáš Hülle |
Když se podíváte na CV uchazeče, čemu přikládáte největší váhu?
Jazyková vybavenost (AJ téměř povinně), zkušenosti a kompetence v návaznosti na roli uchazeče (důležitější je nicméně motivace a otevřenost se dané kompetence nutné pro roli naučit). Dále zahraniční zkušenost, rozhled, přesah. Záleží, jak moc je role určená pro specialisty či pro jednotlivce, kde je více nezbytný přesah. Pavel Zedníček |
Jaké dovednosti jsou podle Vás nyní v kurzu?
Hledání zajímavých řešení, přemýšlení v souvislostech, samostatnost, spolehlivost, ale i schopnost věci dotáhnout v potřebné kvalitě a s ohledem na rozpočet. To jsou v mých očích univerzální kvality, které jsou trvalé a nezbytné i v dnešním dynamicky se měnícím prostředí.
Jan Fischer, MLitt. |
Dovednosti budoucnosti | Profese budoucnosti | Jak získat a zlepšit své zelené dovednosti a šetřit planetu | Zelené dovednosti | Personalistka radí: Co můžete udělat pro to, abyste získali práci snů | Dovednosti řízení vlastní kariéry | Měkké dovednosti | Digitální dovednosti | Naučte se využívat technologie a zlepšete své digitální dovednosti | Podnikavost | Jaké profese jsou ohrožené v důsledku automatizace a robotizace? | Jak to vidí zaměstnavatelé? | Ptáme se inspirativních osobností | Jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba?